Facebook Pixel
CZ
Antal logo
PL EN CZ
Enloyd logo
EN HU

Oblíbené nabídky

Chodíte tam, jen když hledáte práci? Chyba. 4 tipy, jak využívat profil na LinkedIn

Marek Žalud
Marek Žalud Country Manager CZ/SK

Změna zaměstnání bývá často pohnutkou k aktualizaci svého profilu na jedné z předních pracovních sítí – LinkedIn. Jak ale tento prostor využívat naplno? Trocha péče a pravidelná aktivita na profilu vám může skutečně přispět ke kariérnímu postupu.

Pokud však chcete, aby váš profesní profil byl něčím víc než jen životopisem, který visí na internetu, stojí za to podívat se na tipy, které vám pomohou tento prostor optimalizovat a zajistit, aby zdánlivě statická stránka měla skutečný dopad na váš osobní brand.


Řekněte lidem, proč stojí za to vás poznat

Většina uživatelů používá popisek pod jménem (LinkedIn tento prostor popisuje jako „motto“) pro název své aktuální pracovní pozice a název společnosti. Někteří berou „motto“ doslova a skutečně v něm uvádí nějaký inspirativní citát. Z hlediska vyhledávacích algoritmů i lidí, kteří hledají odborníky s konkrétními kompetencemi, to není nejefektivnější způsob využití tohoto prostoru.

Pro zvýšení zájmu o váš profil je vhodné sem vložit krátký popis, který obecně vystihuje vaše zkušenosti či zaměření, např. "Manažer účetního týmu s plynulou němčinou a francouzštinou", "Brand manažer ve finančním sektoru, fanoušek nových médií" nebo "Grafik – freelancer se zkušenostmi s firemními projekty". Definujte a používejte klíčová slova, tj. fráze, po jejichž zadání by měl personalista, kterého zajímají vaše zkušenosti, najít přímo váš profil. Dobrý titulek odpovídá na otázku "Jak mi může tento uživatel pomoci?".


Dbejte na profil, jako byste dbali na dress code na obchodní schůzce

I zde záleží na prvním dojmu. Ujistěte se, že ostatní uživatelé při pohledu na váš profil vidí profesionála. Vyberte správnou fotografii. Nikoliv nezaujaté průkazové foto, selfie, ani oříznutou část skupinové fotografie. Vyberte si kvalitní profesionální portrét.

Zkontrolujte, zda ve vašich textech nejsou překlepy a gramatické chyby. Pokud je ve vašem oboru žádoucí mít profil i v cizím jazyce, LinkedIn umožňuje vytvořit si více jazykových verzí. Potom se nebojte požádat o korekturu někoho, kdo je rodilý mluvčí.

Vytvořte si personalizovanou adresu URL. Na LinkedIn si lze vytvořit vlastní zakončení webové adresy, která vede přímo na váš profil. Jde o část za posledním lomítkem, tedy /jmeno-prijmeni (a pokud je vaše jméno už zabrané, můžete použít například /grafik-jan-novak). Díky tomu v budoucnu při odpovídání na inzeráty budete moci recruiterům poskytnout jednoduše zapamatovatelný a estetický odkaz na váš profil.


Staňte se odborníkem ve svém oboru

V některých firmách stále přetrvává dojem, že zaměstnanec, který je aktivní na pracovních sociálních sítích, uvažuje o odchodu z firmy. Stále více specialistů a manažerů mezitím zjišťuje, že tyto portály jsou ideálním prostorem pro prohlubování odborných znalostí, způsobem, jak zůstat v obraze, a místem pro virtuální setkávání s kolegy z celého světa. Užitečné je pak sdílení znalostí, například zajímavých odborných materiálů nebo průzkumů trhu formou virálních statusů. Vyplatí se také vyhledat skupiny sdružující odborníky z daného odvětví (i když je třeba přiznat, že nejživější diskuze probíhají v těch anglicky mluvících). Pro ty, kteří se chtějí podělit o delší myšlenku, bude jistě atraktivní možnost psaní článků podobně jako na blogu.

Obratně vybírejte obsah ke zveřejnění, nejlépe příspěvky na široká odborná témata. Metlou profesionálních portálů jsou příspěvky uživatelů, kteří tyto platformy považují za ideální místo pro sdílení vtipné hádanky nebo rodinné fotografie z dovolené. Ano, jsme lidé, a proto se i na LinkedIn často sdílí i „lidská“ témata. Takový příspěvek ale může na uživatele přivolat vlnu nepříznivých komentářů a poškodit jeho dosavadní profesionální image. "Od toho je Facebook," hřímají zastánci tradičně profesního LinkedInu.


Reagujte na soukromé zprávy v souladu se svou firemní kulturou

To může být často nepříjemný úkol, protože ne všechny pracovní nabídky, které vám do zpráv dorazí, mohou být relevantní pro váš obor či postavení. Odpovídat na přijaté zprávy je však dobrý zvyk, který se časem vyplatí. Proč? Především proto, že ačkoli v současné době možná nemáte zájem o změnu zaměstnání, je velmi pravděpodobné, že v blízké či vzdálené budoucnosti tomu tak bude. Upřímně danému recruiterovi sdělte, že ačkoli se nyní nechcete výběrového řízení účastnit, rádi s ním zůstanete v kontaktu. Upřesněte, o jaké pozice byste měli větší zájem, pokud ta, kterou jste obdrželi, neodpovídá vašim představám.

Dobře rozvažte, zda stojí za to nahrát snímek zprávy s jízlivým komentářem na váš vlastní firemní profil. Jistě, získáte pár lajků a veřejně lynčovaný náborář se možná "poučí", ale můžete tím zároveň odradit ostatní uživatele od toho, aby vás kontaktovali. Možná je v jejich portfoliu projektů nabídka, která by více než splnila vaše očekávání.

Proto se vyplatí brát každý pokus o navázání kontaktu jako takový networking. Když vás někdo osloví na oborové akci a položí vám otázku, nejspíš se k němu také neotočíte zády a neodejdete. K navazování obchodních kontaktů přistupujte stejně tak na sítích, jako v reálném životě. Čím dříve si tento přístup osvojíte, tím více výhod plynoucích z pracovních sítí získáte.

Máte nějaké dotazy? Obraťte se na autora: