Facebook Pixel

Oblíbené nabídky

Připravte se na svůj první pohovor a vyvarujte se stresu

Marek Žalud
Marek Žalud Country Manager CZ/SK

Studenti velmi často přijímají příležitostné brigády nebo zaměstnání, která nesouvisejí s jejich studijním oborem. Jde o dobrý způsob, jak si rozšířit obzory a seznámit se s trhem práce. Vyplatí se však získat zkušenosti v oboru, který vás skutečně zajímá, již během studia.

Rozhodnutí ucházet se o zaměstnání může být pro studenty a absolventy stresující. Jak si ale ukážeme, náborový proces není tak děsivý. Dobrou přípravou si můžete nejen dodat klidu, ale i zvýšit své šance. Jak na to? Následující článek vám může posloužit jako inspirace.


1. Informujte se dopředu

Získejte informace o společnosti, do které se hlásíte. Využijte sílu internetu a zdrojů, které jsou na něm k dispozici. LinkedIn, sociální sítě a webové stránky společnosti jsou pokladnicí znalostí. Je vhodné se seznámit s organizační kulturou, hodnotami a specializací. Personalista bude jistě pozitivně překvapen, pokud zazáříte svými znalostmi o potenciálním zaměstnavateli, o náplni vybrané pozice a o tom, proč pro něj chcete pracovat.


2. Promyslete si odpovědi

Připravte si odpovědi na nejoblíbenější otázky. Během pohovoru jistě padne dotaz na předchozí pracovní zkušenosti. Zvláštní pozornost věnujte povinnostem a úkolům souvisejícím s pozicí, o kterou se ucházíte. Kromě toho zvažte, co je důvodem změny zaměstnání, pokud už za sebou nějaké máte. Nejčastější odpovědí je zpravidla nedostatek příležitostí k rozvoji, proto si připravte i další argumenty, abyste vyčnívali z davu.

Nezapomeňte, že jako zaměstnanec jste vizitkou společnosti, pro kterou pracujete (nebo chcete pracovat), takže nikdy nemluvte špatně o svém současném ani předchozím zaměstnavateli. Přestože jste třeba v minulé práci nebyli zcela spokojeni, formulujte to pokud možno diplomaticky.


Nejčastější témata a otázky při přijímacím pohovoru:

  • Kariérní plány do budoucna a směr vývoje.
  • Řešení obtížných, nestandardních situací nebo konfliktů v práci.
  • Příklady profesních i životních úspěchů.
  • Jak se vyrovnáváte s časovým tlakem?
  • Co vás motivuje při každodenní práci?
  • Co by firma získala, kdyby vás přijala do svých řad?

 

3. Připravte se i v cizím jazyce

Buďte připraveni na ověření znalosti cizího jazyka, pokud ho pozice vyžaduje. Uvést cizí jazyky ve svém životopise nestačí. Personalisté do výběrových řízení pro vícejazyčné pozice zařazují i krátký segment, kdy si vaše konverzační schopnosti ověří tím, že vám položí pár otázek v cizím jazyce. Je vhodné připravit si tedy odpovědi na otázky v předchozím kroku i v cizím jazyce, který ovládáte.

 

4. Ujasněte si finanční očekávání

Pečlivě si promyslete výši svého platu. Personalista bude jistě chtít znát vaše finanční očekávání a to, zda jste ochotni vyjednávat. Proto je dobré zjistit si na trhu, v jaké výši se pohybují platy na pozici, o kterou se ucházíte. Nezapomeňte, že mzdy se mohou lišit v závislosti na odvětví i na lokalitě. Se základní představou o juniorních platech vám pomůže náš stručný přehled, který si můžete zdarma stáhnout zde.

Zajímavé pro vás může být vyhledat si i sazby seniorních pracovníků nebo ty na vyšších pozicích (a zda je vůbec kariérní postup možný). Pokud se ucházíte o juniorní pozici, nemůžete očekávat stejný plat jako specialista, ale ujasníte si, zda vidíte potenciál v tom, vstoupit do daného odvětví a věnovat se mu i v budoucnu.

 

5. Poraďte se s odborníkem

Konzultujte svůj vstup na trh s personální agenturou. Je to ideální příležitost rozšířit své znalosti o současné situaci na trhu práce, aktuálním vývoji platů a nabídce benefitů ve firmách, i optat se na své pochybnosti. Konzultant si váš životopis i preference při hledání zaměstnání zaznamená a může se vám ozvat později, až se pro vás najde vhodná pracovní příležitost.

Ani přímo na pohovoru u konkrétní firmy se nebojte s personalistou mluvit o věcech, které vás zajímají. Po sérii otázek zaměřených na vás je vhodné se zeptat třeba na typický pracovní den na pozici, o kterou se ucházíte, na možnosti rozvoje a vzdělávání, které společnost nabízí, i na další výhody. Pokud nejsou jasné další kroky náborového procesu, měli bychom se také zeptat na časový harmonogram procesu, abyste věděli, kdy zhruba čekat od personalisty odezvu.

 

6. Vsaďte na dobré vystupování

První dojem můžete udělat jen jednou, proto dbejte na upravený a profesionální vzhled. To platí i pro pohovory online! Chcete-li zanechat v personalistovi dobrý dojem, měli byste přizpůsobit svůj vzhled atmosféře v dané firmě. To snadno předem zjistíte z jejích webových stránek či sociálních sítí. Obecně je klíčem k úspěchu vždy čisté a úhledné oblečení, avšak to, zda dorazíte na pohovor v obleku nebo v takzvaném „smart casual“ záleží na tom, zda se ucházíte o místo v bance či ne zcela formálním startupu.

K dobrému prvnímu dojmu patří také dochvilnost. Ohlídejte si své spoje a dopravní situaci. Při online pohovoru se raději připojte o čtvrt hodiny předem a zkontrolujte, zda vám funguje internet a máte funkční potřebný program pro online hovory.

 

7. Berte to s klidem

Vyvarujte se základních chyb. Tou nejčastější je při pracovním pohovoru nedostatečná příprava, která vás může donutit jednat ve stresu. Proto si udělejte tento „domácí úkol“ a promyslete výše uvedené kroky. Především ale buďte sami sebou. Nejsprávnější budou upřímné a věcné odpovědi. Myslete na to, že proti vám sedí také jen člověk.

 

Držíme vám palce při dalším pohovoru. Pokud chcete, abychom vám s hledáním práce pomohli, neváhejte nás kontaktovat.

Máte nějaké dotazy? Obraťte se na autora: