Připravte se na svůj první pohovor a vyvarujte se stresu
Studenti velmi často přijímají příležitostné brigády nebo
zaměstnání, která nesouvisejí s jejich studijním oborem. Jde o dobrý způsob,
jak si rozšířit obzory a seznámit se s trhem práce. Vyplatí se však získat
zkušenosti v oboru, který vás skutečně zajímá, již během studia.
Rozhodnutí ucházet se o zaměstnání může být pro studenty a
absolventy stresující. Jak si ale ukážeme, náborový proces není tak děsivý.
Dobrou přípravou si můžete nejen dodat klidu, ale i zvýšit své šance. Jak na
to? Následující článek vám může posloužit jako inspirace.
1. Informujte se dopředu
Získejte informace o společnosti, do které se hlásíte.
Využijte sílu internetu a zdrojů, které jsou na něm k dispozici. LinkedIn, sociální
sítě a webové stránky společnosti jsou pokladnicí znalostí. Je vhodné se
seznámit s organizační kulturou, hodnotami a specializací. Personalista bude
jistě pozitivně překvapen, pokud zazáříte svými znalostmi o potenciálním
zaměstnavateli, o náplni vybrané pozice a o tom, proč pro něj chcete pracovat.
2. Promyslete si odpovědi
Připravte si odpovědi na nejoblíbenější otázky. Během
pohovoru jistě padne dotaz na předchozí pracovní zkušenosti. Zvláštní pozornost
věnujte povinnostem a úkolům souvisejícím s pozicí, o kterou se ucházíte. Kromě
toho zvažte, co je důvodem změny zaměstnání, pokud už za sebou nějaké máte.
Nejčastější odpovědí je zpravidla nedostatek příležitostí k rozvoji, proto si
připravte i další argumenty, abyste vyčnívali z davu.
Nezapomeňte, že jako zaměstnanec jste vizitkou společnosti,
pro kterou pracujete (nebo chcete pracovat), takže nikdy nemluvte špatně o svém
současném ani předchozím zaměstnavateli. Přestože jste třeba v minulé
práci nebyli zcela spokojeni, formulujte to pokud možno diplomaticky.
Nejčastější témata a otázky při přijímacím pohovoru:
- Kariérní plány do budoucna a směr vývoje.
- Řešení obtížných, nestandardních situací nebo konfliktů v práci.
- Příklady profesních i životních úspěchů.
- Jak se vyrovnáváte s časovým tlakem?
- Co vás motivuje při každodenní práci?
- Co by firma získala, kdyby vás přijala do svých řad?
3. Připravte se i v cizím jazyce
Buďte připraveni na ověření znalosti cizího jazyka, pokud ho
pozice vyžaduje. Uvést cizí jazyky ve svém životopise nestačí. Personalisté do
výběrových řízení pro vícejazyčné pozice zařazují i krátký segment, kdy si vaše
konverzační schopnosti ověří tím, že vám položí pár otázek v cizím jazyce.
Je vhodné připravit si tedy odpovědi na otázky v předchozím kroku i v
cizím jazyce, který ovládáte.
4. Ujasněte si finanční očekávání
Pečlivě si promyslete výši svého platu. Personalista bude
jistě chtít znát vaše finanční očekávání a to, zda jste ochotni vyjednávat.
Proto je dobré zjistit si na trhu, v jaké výši se pohybují platy na
pozici, o kterou se ucházíte. Nezapomeňte, že mzdy se mohou lišit
v závislosti na odvětví i na lokalitě.
Zajímavé pro vás může být vyhledat si i sazby seniorních pracovníků
nebo ty na vyšších pozicích (a zda je vůbec kariérní postup možný). Pokud se
ucházíte o juniorní pozici, nemůžete očekávat stejný plat jako specialista, ale
ujasníte si, zda vidíte potenciál v tom, vstoupit do daného odvětví a
věnovat se mu i v budoucnu.
5. Poraďte se s odborníkem
Konzultujte svůj vstup na trh s personální agenturou.
Je to ideální příležitost rozšířit své znalosti o současné situaci na trhu
práce, aktuálním vývoji platů a nabídce benefitů ve firmách, i optat se na své
pochybnosti. Konzultant si váš životopis i preference při hledání zaměstnání
zaznamená a může se vám ozvat později, až se pro vás najde vhodná pracovní
příležitost.
Ani přímo na pohovoru u konkrétní firmy se nebojte s personalistou
mluvit o věcech, které vás zajímají. Po sérii otázek zaměřených na vás je
vhodné se zeptat třeba na typický pracovní den na pozici, o kterou se ucházíte,
na možnosti rozvoje a vzdělávání, které společnost nabízí, i na další výhody.
Pokud nejsou jasné další kroky náborového procesu, měli bychom se také zeptat
na časový harmonogram procesu, abyste věděli, kdy zhruba čekat od personalisty
odezvu.
6. Vsaďte na dobré vystupování
První dojem můžete udělat jen jednou, proto dbejte na
upravený a profesionální vzhled. To platí i pro pohovory online! Chcete-li zanechat
v personalistovi dobrý dojem, měli byste přizpůsobit svůj vzhled atmosféře
v dané firmě. To snadno předem zjistíte z jejích webových stránek či
sociálních sítí. Obecně je klíčem k úspěchu vždy čisté a úhledné oblečení,
avšak to, zda dorazíte na pohovor v obleku nebo v takzvaném „smart
casual“ záleží na tom, zda se ucházíte o místo v bance či ne zcela
formálním startupu.
K dobrému prvnímu dojmu patří také dochvilnost. Ohlídejte
si své spoje a dopravní situaci. Při online pohovoru se raději připojte o čtvrt
hodiny předem a zkontrolujte, zda vám funguje internet a máte funkční potřebný
program pro online hovory.
7. Berte to s klidem
Vyvarujte se základních chyb. Tou nejčastější je při
pracovním pohovoru nedostatečná příprava, která vás může donutit jednat ve stresu. Proto si udělejte tento „domácí úkol“
a promyslete výše uvedené kroky. Především ale buďte sami sebou. Nejsprávnější
budou upřímné a věcné odpovědi. Myslete na to, že proti vám sedí také jen
člověk.
Držíme vám palce při dalším pohovoru. Pokud chcete, abychom
vám s hledáním práce pomohli, neváhejte nás kontaktovat.