Průzkum spokojenosti a loajality
Případové studie
Příběh
Klient z odvětví produkce
pohonných hmot, s nímž jsme zahájili spolupráci, prošel zásadní změnou po fúzi
s dalším podnikem v oboru. Tato přeměna měla za následek změnu struktury a
rozšíření nabídky, včetně činností zaměřených na nový zákaznický segment. Rok
po změnách se klient rozhodl provést průzkum spokojenosti a loajality
zaměstnanců a určit podmínky, které by mohly situaci zlepšit.
Cíl a výzva
Tato fúze způsobila
naprostou změnu stavu podniku. Zaměstnanci přišli ze dvou různých organizačních
kultur. V rámci nové struktury někteří z nich změnili pozici, a proto došlo ke
změně jejich pracovních povinností. To přímo souviselo s odchodem z konkrétního
tržního segmentu a zaměřením činnosti na jinou cílovou skupinu. Navíc museli
někteří zaměstnanci z logistických důvodů dojíždět až 120 km na nové
pracoviště.
V minulosti organizace
podobný průzkum neprovedla, avšak nyní jsme měli z důvodu fúze pokrýt sedm zemí
Evropské unie.
Akční plán
V rámci své činnosti jsme
klientovi představili komplexní plán, včetně studie klíčových aspektů
určujících spokojenost a loajalitu. Mezi ně patří atmosféra na pracovišti,
povinnosti, fyzické podmínky, pracovní nástroje, systém odměňování (pevná i
variabilní složka), profesní kontakt s kolegy, vztahy s nadřízenými a
transparentnost komunikace ve společnosti.
Proces
Pozvali jsme si focus
groups sestavené ze skupiny zaměstnanců klienta, kteří poukázali na
problematické věci, které mají vliv na zhoršení spokojenosti v práci a
oddanosti svěřeným úlohám. Poté jsme sestavili dotazník. Přitom jsme vzali v
úvahu problémy, které byly zmíněny v předchozí fázi. Poslali jsme jej všem
zaměstnancům v organizaci a pokryli tak sedm lokalit našeho klienta v Evropské
unii. Po dvou týdnech jsme sesbírali všechny odpovědi a sestavili jednu
komplexní souhrnnou zprávu.
Efekty
Výsledky studie jsme
odprezentovali vedení a zaměstnancům společnosti. Potom jsme uspořádali
workshop, na kterém jsme naši zprávu probrali. Zaměstnanci rozdělení do menších
týmů společně připravili návrhy, které se zaměřovaly na zvyšování spokojenosti
s prací a oddanosti svěřeným úlohám. Řešení vypracovaná v projektových
skupinách pak realizovalo především vedení společnosti. To mělo kladný vliv na
pocit zaměstnanců, že se spolupodílejí na vytváření organizační kultury, a
ukázalo, že navzdory strukturálním změnám se vedení nebrání iniciativám
přicházejícím od zaměstnanců.
Jedinečnost
Studie spokojenosti a
oddanosti, která byla provedena pro našeho klienta, byla pro jeho organizaci
inovací. Naše činnosti pokryly 7 evropských zemí, přičemž bylo nutné vzít v
úvahu celou řadu faktorů, které mají na zaměstnance vliv. Díky komplexnímu
přístupu a harmonogramu, který byl přizpůsoben specifičnosti dané organizace,
jsme sestavili zprávu, která ve výsledku umožnila provedení skutečných změn.