Dominový efekt – Jak chyby při náboru dopadají na celý byznys
Špatně uchopený nábor nových
zaměstnanců může negativně ovlivnit účastníky výběrového řízení, ale i samotnou
firmu a její podnikání. Představte si to jako efekt domina, kdy jedno špatné
rozhodnutí vyvolá další komplikace.
Nepříznivých následků může být
hned několik: Zpočátku třeba „jen“ nepravdivé zvěsti na trhu, které však mohou vést
k poškození pověsti firmy. Následná zdrženlivost kandidátů v rozhodování,
zda vůbec vstoupit do výběrového řízení, může způsobit, že se včas nepodaří
obsadit klíčové pozice. A firma pak musí čelit přinejmenším časovým a finančním
ztrátám.
A začarovaný kruh samozřejmě
vzniká i v případě, kdy oddělení trpí nedostatkem lidí. Přetížení a přepracovaní
zaměstnanci odcházejí z firmy a na světě jsou ještě větší personální
problémy v podobě dalších neosazených míst a potřeby nových náborů.
Dejme si za příklad projektové
pozice. Jejich zdlouhavé obsazování může způsobit zpoždění projektů a vyšší
náklady. Totéž platí i pro pozice v oblasti obchodu – ztráta stávajících či
potencionálních klientů má přímý dopad na finance a energii, kterou je třeba do
obnovy vložit. A tato spirála může být nekonečná.
Jako hlavní komplikace
při náboru vnímám následující:
Příliš zřetězený náborový řetězec
Pokud je do náboru zapojeno
příliš mnoho článků, může být celý proces velmi nepřehledný a neefektivní. Často
se tomu děje ve větších společnostech, kde je do hledání nových zaměstnanců
zapojeno hned několik stran: interní náborový tým, externí poskytovatelé služeb
RPO (Recruitment Process Outsoursing) v kombinaci s personálními
agenturami a někdy dokonce i další země. Pokud do děje v pozdější fázi
vstoupí také hiring manageři, problémy s koordinací ještě více narůstají.
Zdlouhavé a vyčerpávající
pohovory
Pozor si dejte na několikakolové
pohovory s případovými studiemi a psychodiagnostikou. Příliš mnoho mezifází
může uchazeče snadno odradit. Nedávno jsem se setkala dokonce s osmikolovým
přijímacím pohovorem. Zkuste celý přijímací proces co nejvíce zjednodušit, aniž
byste slevili z požadavků na danou roli.
Nábor až na druhé koleji
Pokud HR oddělení nebo hiring
manageři nevnímají nábor jako prioritu, může se vše zbytečně protáhnout. Řešení
je jediné – nastavení nových priorit a nasazení všech zúčastněných stran.
Narušená komunikace mezi hiring
managerem a HR
Pokud drhne komunikace mezi HR
oddělením a hiring manažerem, může to výrazně zasáhnout do přístupu
k náboru, pracovních vztahů, organizační struktury, ale i firemní kultury.
Vzájemná komunikace a konstruktivní zpětná vazba je zde zkrátka zásadní.
Nejasnosti v definování
pracovní pozice
I personalisté jsou jenom lidé a
tak se může přihodit, že zcela nepochopí požadavky na pracovní roli. A občas se
mohou zdráhat požádat o vysvětlení. Nejasnosti mohou samozřejmě vzniknout i na
druhé straně – když hiring manažer špatně vysvětlí podstatu pozice. Nastavené parametry
pro hledání kandidátů a skutečné požadavky na roli jsou pak zcela někde jinde.
Sabotování náboru
Plynulost náboru mohou narušit i
další jedinci, a to úmyslně i neúmyslně. Může jít třeba o manažery, kteří za
sebe hledají náhradu, ale v jistém smyslu se obávají konkurence. Může tak
dojít k určitému zkreslení potenciálu jednotlivých kandidátů.
Nerealistická očekávání
Zvažte, jestli jsou vaše
očekávání, jak by měl vypadat ideální kandidát, ještě reálná. Příliš vyčerpávající
výčet požadavků by mohl slibné uchazeče odradit.
Neochota investovat do kvality
Pokud platová očekávání vhodného, nebo, chce-li, ideálního kandidáta, přesahují nastavený rozpočet, nastává dilema. Když se berou v úvahu pouze okamžité náklady, mohou se zcela přehlédnout potenciální dlouhodobé přínosy takto kvalifikovaného uchazeče.
S přihlédnutím ke všemu výše zmíněnému jsou má doporučení pro zefektivnění vašeho náboru tato:
Eliminujte nadbytečné
mezikroky
Pokud je to možné, spojte některé
fáze náboru do jedné. Jestliže například pohovory s uchazeči provádí důvěryhodná
personální agentura, mohou už být pohovory s vaším interním HR nadbytečné.
Dvě až tři kola pohovorů celkem zcela určitě napomohou optimalizaci celého
náboru.
Zlepšete vzájemnou komunikaci
Omezte počet veškerých účastníků
náboru na nutné minimum a určete si potřebné kanály k vzájemné komunikaci.
Všichni zúčastnění by měli mít jasnou představu o požadavcích na uchazeče a
také o časovém harmonogramu.
Upřednostněte praktičnost nad
dokonalostí
Kritéria pro kandidáta mohou být
vyčerpávající. Pokud splňuje alespoň 80 % vašich požadavků a vykazuje určitý potenciál,
zvažte nabídku ke spolupráci. Snahou o nalezení ve všech směrech dokonalé shody
můžete promarnit slibné příležitosti.
Zhodnoťte dlouhodobé přínosy
Pokud se setkáte s kandidáty, kteří mají specifické požadavky nebo vyšší platová očekávání, zvažte jejich potencionální přínos do budoucna. Jestliže jsou okamžité náklady v rovnováze s dlouhodobými výhodami ze spolupráce s daným uchazečem, neváhejte.
Některé faktory sice ovlivnit
nemůžete, ale snahou o přehlednost a efektivnost náboru zlepšíte zkušenost
uchazečů s vaší společností a tedy i vaší reputaci pro podnikání.