Sebeprezentace na trhu práce v digitální době – jak pečovat o svou image a představit se jako profesionál?
Dobré využití odborných znalostí
Ačkoli se image – nejen ta obchodní – skládá z mnoha faktorů, sebeprezentace je tou částí, za kterou jsme zodpovědní. Nestačí být odborníkem, musíte ukázat svůj soubor odborných znalostí. Vyplatí se uplatnit pravidlo 90/10. Stručně řečeno, 90 % sdíleného obsahu by mělo pocházet ze zdrojů, které jsou již uznávanými odborníky – oborové publikace, populární webové stránky a blogy atd. Zbývajících 10 % by mělo pocházet přímo od zainteresované strany – komentuje Barbara Makuła, senior konzultantka, Antal SSC / BPO.
I networking se přesouvá do digitálu
Při účasti na konferenci nebo obchodní akci je dobré si uvědomit, co si z nich odnést. Precizní obsah, velké množství tiskových materiálů a také řádná obchodní fotoreportáž z akce utvářejí odbornou image všech řečníků, což se následně promítá do nových zakázek a obchodních kontaktů v regionu. Co se týče účastníků setkání, je důležité, aby se na ně nezapomnělo. V podobě online akcí je to možné díky aktivní účasti, kladení otázek a představení se před vystoupením na fóru. Po skončení akce by bylo dobré vytvořit si seznam odborníků, se kterými byste chtěli zůstat v kontaktu. Těmto lidem pak pošlete e-mail nebo pozvánku prostřednictvím sítě LinkedIn, abyste ukázali, že máte skutečný zájem o navázání profesního vztahu. Odkazem na předchozí diskuse můžete pomoci oživit vzpomínky odborníků, kterým e-maily posíláte – dodává Barbara Makuła, Senior Consultant, Antal SSC / BPO.
Nová realita náboru na dálku
Zaměstnavatelé mohou provádět nábor online pomocí různých metod. Vyplatí se ujistit se, jaký typ pohovoru můžete očekávat. Nejběžnějším typem je videohovor. I když je schůzka s náborovým pracovníkem na dálku, je důležité se profesionálně obléknout. Vyplatí se zvolit pracovně-neformální oděv. Pokud máte možnost, je dobré se předem seznámit s dress code dané společnosti. Důležité je také být aktivní tím, že budete naslouchat a aktivně budovat vztahy s tazatelem. Budoucí zaměstnavatel - na základě analýzy mikrovýrazů (často samozřejmě zcela nevědomě) - může vzít v úvahu, zda ho posloucháte se zájmem, zda máte ve tváři čitelné nadšení, a konečně – zda během rozhovoru zvládáte stres - radí Marta Kozieł, senior HR specialistka společnosti Antal. Po skončení pohovoru se vyplatí poslat personalistovi poděkování za rozhovor. Díky tomu získáte odbornou a profesionální image a osoba odpovědná za nábor si ji zapamatuje.
Sebeprezentace a odvětví
Důležitou metodou sebeprezentace inženýra je portfolio. Mít po ruce portfolio projektů navyšuje vaše pracovní příležitosti. Připomenutí ne nutně všech projektů, ale těch nejdůležitějších povede k tomu, že uchazeč bude vnímán jako profesionál. Dobrou metodou je také projektový deník. Může inženýrům pomoci objasnit detaily jejich práce. Deníky vysvětlují, kolik úsilí bylo do každého projektu vloženo, a poskytují nejdůležitější informace o: schůzkách, diskusích, kterých jste se zúčastnili, důležitých rozhodnutích a "milnících", které byly vyřešeny. V digitálním věku se pro takové úkoly vyplatí používat nástroje Word, Excel nebo Evernote, které slouží k dokumentaci projektů – komentuje Roman Zabłocki, ředitel obchodní jednotky společnosti Antal Engineering & Operations.
V oblasti IT mnoho zaměstnavatelů provádí podrobnou analýzu technických kompetencí uchazečů. Některé organizace provádějí tento typ analýzy po provedení předběžných pohovorů. V takovém případě se vyplatí orientovat se na problémy a možná řešení jejich řešení. Vyzkoušejte online kódovací výzvy nebo hádanky jako volnočasové zahřívací cvičení a pochlubte se svými dobrými výsledky online. Vyplatí se také předvést ukázku dříve vytvořených kódů nebo projektů – říká Martyna Grunt-Mejer, senior konzultantka společnosti Antal IT Services.
Jak zazářit jako recruiter na volné noze?
V případě recruiterů je velkou výhodou přidání informace na váš profil na sociálních médiích, na jaké pozice daný freelancer nejčastěji nabírá, v jakých oblastech má odborné znalosti. Důležité je také rozšiřovat síť kontaktů, což v případě freelance náborářů zvyšuje šanci na úspěšné uzavření projektu – říká Karolina Korzeniewska, projektová manažerka společnosti ReX. Stále hledáme freelancery i recruitery. Při práci na náborové platformě ReX (Recruitment Exchange) věnujeme pozornost především oblasti zkušeností. Kandidát nemusí mít znalosti z několika oborů, lepší je, když má jednu specializaci a znalost trhu s kandidáty, formy oslovení. Kromě sociálních sítí – lidé hlásící se na freelance platformu ReX věnují pozornost profesnímu životopisu. Suchý popis "realizace náborových procesů" toho moc neřekne, důležité jsou detaily – Jaké pozice? Jaké úrovně práce (juniorská / střední / seniorská +)? V jakých oblastech? Doplnění takových informací buduje v příjemci pocit, že daný freelancer je profesionál a ví, o čem mluví – dodává.