Jak ve firmě nastolit kulturu důvěry a získat loajální zaměstnance?
Image dobrého a žádoucího zaměstnavatele je cenná, protože
umožňuje nejen získat ty nejlepší talenty na trhu práce, ale také snížit
náklady způsobené fluktuací zaměstnanců a náklady spojené s procesem náboru. Jakým
způsobem pečovat o dobré jméno společnosti, budovat značku zaměstnavatele a
vytvářet přátelské pracovní prostředí?
Pružná pracovní doba – důležitý požadavek zaměstnanců
Pokud jde o pracovní model, většina společností v současnosti
uplatňuje schéma dvě ku třem, tedy 2 dny doma a 3 dny v kanceláři, nebo naopak.
Některé podniky neurčují stálé pracoviště vůbec, lze pracovat zcela na dálku. Mnozí
vedoucí pracovníci by se opět rádi viděli se zaměstnanci tváří v tvář, ti se
ale zatím naučili oceňovat možnost pracovat mimo kancelář. Vede je k tomu například
ušetřený čas za dojíždění nebo možnost vykonávat práci třeba ze zahraničí.
Mnoho technologických společností již prohlásilo, že práce z
domova se stala normou a návrat do kanceláří neplánují. Velkým trendem v roce
2022 budou lepší online nástroje, které umožní práci na dálku, a nástup metaverse
(virtuálního světa) – ten změní definici hybridní práce, stejně jako bude mít
vliv na onboarding, školení a schůzky.
Od kultury přítomnosti ke kultuře důvěry
Pro zaměstnavatele by měl být důležitým aspektem přechod od
kultury přítomnosti ke kultuře důvěry.
Prvek práce na dálku a důvěry v zaměstnance bude mít ve skutečnosti
mnohem více rozměrů. Work-life balance se změní ve work-life integraci.
Tyto pojmy představují dva různé přístupy k tomu, jak oddělit nebo skloubit pracovní
a soukromý život. Vzhledem k rozvoji vzdálených a hybridních pracovišť se zdá,
že je obtížnější oddělit pracovní a osobní život. Ale co když nemají být
odděleny, ale spíše propojeny?
Zatímco dříve se muselo oddělovat to, co se odehrává v
kanceláři a co doma, dnes, kdy je kancelář ve většinovém případě doma, s tím má
řada zaměstnanců problém. Work-life balance se zaměřuje na rozdělení prvního a
druhého. Naproti tomu integrace mezi pracovním a soukromým životem se zaměřuje
na přesvědčení, že mezi nimi není rozdíl a že oba musí koexistovat v harmonii.
Místo toho, aby zaměstnanci vnímali práci a osobní čas jako oddělené entity,
mohou dosáhnout kompromisu. V mnoha firmách je myšlenka integrace pracovního a
soukromého života stále ještě něčím novým. Jak se však ukazuje, není se vůbec
čeho bát – je mnohem snazší tyto dvě sféry spojit, než je násilně oddělovat.
V praxi je potom potřeba silné důvěry ve vztahu zaměstnance
a jeho vedoucího. Zodpovědný zaměstnanec nepotřebuje vyhrazené místo a čas na
svou práci, jelikož ji odvede i po tom, co si dal pauzu třeba na čas s rodinou.
Naopak se za tuto pracovní svobodu odvděčí loajalitou k zaměstnavateli,
který mu věří. Pokud firmy dají tomuto přístupu šanci, dokážeme vytvořit trh
práce, který je otevřený všem.
Zaměstnavatel na medaili
Zaměstnavatelé by měli ve firmě vytvářet takovou organizační
kulturu, aby člověk, který v ní pracuje, nebyl brán jen jako pracovní síla, ale
jako její součást. Pokud pracovní prostředí není dobré nebo zaměstnanci nejsou
spokojeni se svou rolí ve firmě, odrazí se to na jejich výkonu a obrázku firmy,
který tento člověk vytváří například na sociálních sítích.
Důležité je také být moderní společností, tedy sledovat
aktuální trendy na trhu. Budou mít význam pro image zaměstnavatele v roce 2022.
Kromě toho bude záležet na empatii na pracovišti a na tom, aby byli středem
pozornosti lidé, kteří společnost tvoří.